El Servei de Psicologia infantil i juvenil de Martorelles dona les claus sobre la tornada a la rutina

Dimarts, 7 de setembre de 2021 a les 00:00
  •  La tornada a l’escola després d’un període de vacances comporta que tan infants com adults ens tornem a adaptar al que fèiem abans d’aquesta parada.

El Servei de Psicologia Infanto-Juvenil Municipal de Martorelles ha publicat un article sobre la tornada a la rutina després del període de vacances que podeu llegir a continuació: 

Tornada a la rutina

 La tornada a l’escola després d’un període de vacances comporta que tant infants com adults ens tornem a adaptar al que fèiem abans d’aquesta parada.

Què és la rutina? La rutina és el costum que s’adquireix al fer les coses de forma repetida, de manera que es tornin gairebé automàtiques. Per tant, hem de tornar a adquirir els horaris que teníem, així com recuperar altres hàbits, com el moment dels àpats i el son, que ens ajuden a posar ordre en el nostre dia a dia. Els nens i nenes en particular necessiten que les coses es repeteixin amb regularitat i estiguin al seu lloc. Si tot el que els envolta té un ordre, se sentiran més segurs i podran ser més autònoms i confiar en les pròpies capacitats. Tot això ho facilita la rutina.

A més a més, els nens i nenes, així com els adults, tenen la capacitat d’adaptar-se i aprendre de qualsevol situació, és el que s’anomena resiliència. Aquesta capacitat no és estàtica, no s’aprèn una vegada i prou, sinó que és un procés que es va enfortint al llarg de la vida i a partir de les experiències viscudes. Per ajudar als infants a desenvolupar aquesta capacitat, pren molta importància el paper dels pares, les mares i els i les mestres, que són les persones amb qui s’emmirallen els infants. Durant l’estiu es trenquen la majoria de rutines i els infants tenen més temps lliure, però al començar de nou el curs, són capaços de recordar les rutines que tenien abans.

Per facilitar la tornada hem de tenir en compte els següents aspectes:

  • Els infants hauran passat més temps amb la família i persones properes, de manera que hauran d’aprendre a estar una part del dia sense el pare, la mare, els avis, les àvies... Donant-los seguretat, els haurem d’acompanyar per recuperar o crear el vincle amb els i les mestres del nou curs i els companys i companyes.
  • És necessari preparar la tornada amb temps. Els hem d’anticipar el canvi amb positivisme, parlant del què es trobaran: és possible que canviïn d’aula o que tinguin nous companys i companyes.
  • Durant les vacances, sovint es fa un major ús de les pantalles. Aprofitant la tornada a la rutina, podem orientar-los a recuperar les activitats amb els companys/es i amb la família, activitats extraescolars o sortides al parc, que ajudaran a reduir-ne l’ús.

Si tenim en compte aquestes premisses i acompanyem als infants sense presses i amb el suport de la família, la tornada a l’escola serà més senzilla i amb seguretat.

Dins de la família, l’estat d’ànim d’un/a afecta als altres, de manera que com millor se sentin els pares i mares, millor se sentirà el fill/a, i viceversa.

Alba Ferré i Carla Viladot

Servei de Psicologia Infanto-Juvenil Municipal

Darrera actualització: 13.09.2021 | 09:45

Imatges

Alba Ferré i Carla Viladot, del servei de psicologia