“L’educació emocional és molt important per a nosaltres”

Divendres, 3 de maig de 2019 a les 00:00

Ana Fernández (1973, Barcelona) és la directora de l’escola bressol municipal Els Cirerers des del novembre de 2017. Parlem amb ella en plenes dates de preinscripcions escolars pel curs 2019-2020.

- Aquest dissabte 4 de maig celebreu la jornada de portes obertes… Què es trobaran els pares i mares que hi vagin?

A tot l’equip educatiu que els rebrà a les aules corresponents de cada curs (0-1, 1-2 i 2-3) i tindran una atenció personalitzada per explica’ls-hi com funciona l’escola, quantes places lliures de cada grup i per resoldre qualsevol dubte que tinguin. 

- Quines són  les principals preocupacions dels pares i mares en aquestes jornades?

Ens pregunten molt el tipus de menjar que hi ha, tenim cuina pròpia amb productes ecològics. Els preocupa si ens adeqüem a les dietes de cada infant, intoleràncies o si algun dia es troba malament l’infant... Si dinen a l’aula, si hi dormen, si fem monitoratge extern... Les mateixes educadores ho fem tot: des de l’acollida al menjador. També els interessa l’horari, si fem acollida...

- Quines expectatives teniu pel que fa el nombre de preinscripcions?

Pel grup de 0-1 anys tindrem vuit places, pel grup d’1-2, vint  places i tretze pel grup de 2-3 anys. Normalment la classe dels nadons es va omplint a mida que van fent els quatre mesos i normalment aquests 8 passen al grup d’1-2 el curs següent. El grup d’1-2 d’aquest curs està molt ple i per això hi ha tretze places només a 2-3 anys pel curs vinent. 

- Quina és la metodologia de l’escola?

El més important per a nosaltres als principi de curs és que els infants estiguin feliços, tranquils i es trobin en un ambient de seguretat i de confiança... que es trobin a gust en definitiva. A partir d’aquí és quan comencem a treballar amb ells. La idea és que vagin adquirint coneixements molt bàsics i simples però a partir de l’experimentació, del propi coneixement del medi, de noves propostes. També treballem molt els hàbits i les rutines. Per tant, mantenim el ritme diari sempre igual i això també els hi dona molta seguretat i van adquirint més autonomia. 

 

"Si el tema emocional està treballat, tota la resta és més fluid"

 

- Actualment es parla molt de l’aprenentatge a través de l’experimentació...

Es tracta de proposar materials perquè ells mateixos vagin veient les seves possibilitats. La nostra funció és proposar material atractiu i enriquidor per a ells i posar-li nom a allò que fan. Per exemple, per fer un suc de taronja primer ens fixem en la taronja que és rodona, quin color té, la textura... 

- Quines considereu que són les vostres prioritats com a docents?

L’educació emocional és molt important. És a dir, que l’infant sàpiga transmetre els seus sentiments perquè sigui conscient però també perquè nosaltres puguem entendre’l i pugui solucionar els problemes. Si el tema emocional està treballat tota la resta és més fluid. 

- Què fa d’Els Cirerers una escola diferent?

El més important és que som un equip de professionals molt consolidat i fem que l’escola sigui familiar. Això dona molta confiança als pares. També els espectacles que fem cada mes pels infants segons el tema que toca. La cuina pròpia també és un valor afegit. 

- Què els hi diries als pares i mares que dubten si portar el seu infant a l’escola bressol o quedar-se amb ells o els avis?

Nosaltres sempre diem que si deixes a l’infant a l’escola bressol ha de ser amb tota la tranquil·litat. Sense dubtar que allà estarà bé. I després, doncs que el nen quan  està a l’escola bressol aprèn a relacionar-se amb els iguals. Aprèn a esperar, que és molt important en aquesta vida. Relacionar-te amb altres adults que no estan només per a tu. I també aprens dels altres, pots imitar a un igual. A vegades a casa no fan una cosa però quan veuen que ho fa un altre, ho fa.  

 

"Aquest curs hem començat a treballar per ambients"

 

 

- Quina flexibilitat teniu pel que fa la conciliació familiar i laboral?

Tenim l’acollida pel matí de 7:30h a 9h amb tres franges horàries cada mitja hora amb tres preus diferents. I a la tarda, amb un mínim de vuit infants, també fem acollida. 

- Quina és la relació amb l’AFA?

Bona, van proposant activitats a fer fora de l’horari escolar i la veritat molt bé. 

- Com és el dia a dia dels més petits?

Els pares i mares quan arriben entren a l’aula amb el nen i parlen amb l’educadora. Donem vint minuts de marge perquè els pares també tinguin una mica de flexibilitat i quan marxen, fem el bon dia. Els més grans expliquen que van fer ahir o el cap de setmana i la mestra els hi explica que faran aquell dia. Depèn de com vagi el matí, es fa l’activitat després del bon dia o després del taller de fruita. Cada dia es fa una estona aquest taller que consisteix en menjar fruita. Presentem la peça del dia, la portem a classe, la tallem i els nens comparteixen la fruita. I el matí passa volant, després de l’activitat una mica de pati i ja arriba l’hora de dinar. 

- Us encarregueu de l’alimentació del nadons?

Fins l’any, el que són papilles i biberons s’encarreguen els pares de portar-ho i nosaltres ho preparem i els hi donem. Després ja tota l’alimentació va a càrrec del centre. 

- Quines novetats presenta l’escola el proper curs?

Novetat no, però sí que vam començar aquest curs a treballar per ambients. Per exemple, al grup de 2-3 tenim dues aules. Obrim les portes i es fan diferents propostes entre les dues aules. Un racó de pintura, un de construccions i un de cotxes per exemple i els infants van on volen. D’aquesta manera, els infants. segons el seu propi interès juguen a una cosa o una altra. Què passa? La pintura crida molt l’atenció i tots en volen fer. Doncs posem quatre cadires a la taula de pintura i així saben que si estan ocupades s’han d’esperar. És important que tots passin per tots els ambients. 

- Un racó de Martorelles?

M’agrada molt la Masia de Carrencà. 

Darrera actualització: 14.05.2019 | 12:09