“La responsabilitat col·lectiva és clau en la lluita contra la Covid-19”

Dijous, 10 de desembre de 2020 a les 00:00
  • Yolanda García (Barcelona, 1963) directora de l’Equip d’Atenció Primària Martorelles - Sant Fost de Campsentelles. Parlem amb ella de com està la situació al CAP i de com veu l’evolució de la pandèmia en els propers mesos. 

 

Com està la situació al CAP Sant Fost – Martorelles? Hi ha col•lapse?

Rotundament no. Un col•lapse al centre significaria la paralització de l’assistència sanitària i nosaltres continuem atenent els nostres usuaris, ja sigui per vies telemàtiques o presencialment al centre. Actualment, una gran part de la nostra assistència diària es continua centrant en la gestió de tot allò relacionat amb la COVID-19,  ja sigui a la població general, a les residències geriàtriques i de disminuïts, i ara, des de l’inici del curs escolar, a tots els centres educatius de la nostra zona de referència. 

L’atenció no presencial també continua significant una gran part de la nostra assistència diària i que requereix temps, ja que ens serveix per gestionar i adequar l’assistència que precisa  el pacient, tant per a pacients COVID com no COVID.

Realment, l’activitat actual supera la d’abans de l’arribada de la COVID-19, ja que hem incorporat activitat nova (realització de PCR i tests ràpids d’antígens, atenció a les residències, seguiment de la patologia COVID, suport a les escoles, etc.), a part de mantenir el tractament de patologies no COVID. A més, tot això s’ha de fer garantint les mesures de seguretat i protecció establertes, tant per a pacients com per a professionals.

Quins canvis hi ha hagut a l’atenció primària en comparació amb la primera onada de la pandèmia els mesos de març i abril? S’han incrementat els recursos? Plans de contingència?

A l’inici de la pandèmia vam aplicar un pla de contingència per als Equips d’Atenció Primària del territori que segueix les mesures de les autoritats sanitàries per tal que l’activitat als centres de salut sigui segura, tant per als treballadors com per als propis pacients. Avui dia aquest pla és vigent, amb les actualitzacions que ha requerit l’evolució de la situació. 

A més, fa uns mesos el Departament de Salut va presentar el Pla d’enfortiment i transformació de l’atenció primària, que ha de contribuir a la millor de l’accessibilitat i els processos, així com a augmentar la resolució i atendre la cronicitat des de l’AP.

Sap quants PCR o altres proves COVID19 s’arriben a fer al CAP de Sant Fost a la setmana o dia?

Al CAP es fan proves diagnòstiques de COVID-19 a totes les persones amb símptomes. I, a tots els seus contactes, se’ls fa proves al punt centralitzat que hi ha habilitat per aquest efecte a Mollet, gestionat des de la Unitat de suport COVID de l’Atenció Primària Metropolitana Nord. Aquesta unitat també gestiona els cribratges a residents i professionals de residències, així com a les escoles, actuant de la mà de Vigilància Epidemiològica. El nombre de proves és molt variable, fet que comporta que no disposem d’una dada fixa setmanal o diària del nombre de proves. 

Si tinc símptomes i truco al CAP, quin és el protocol d’actuació?

Si es té simptomatologia relacionada amb la COVID-19 el primer que s’ha de fer, com bé dius, és contactar utilitzant preferentment vies de comunicació no presencials: cal evitar qualsevol situació de contagi per tallar les cadenes de transmissió de la malaltia. Així que, a banda del telèfon del CAP, els nostres usuaris també poden trucar al 061 /Salut Respon i a la central de programació de visites al número 93 326 89 01.
També es pot contactar amb el centre a través del web de programació de visites (citapreviasalut.cat). Allà hi ha un espai per explicar quina necessitat té l’usuari. Els professionals que atendran aquestes trucades o que rebran el missatge a través del web es posaran en contacte amb l’usuari i li indicaran què fer adequant el procediment a cada cas concret. 

Estem en plena campanya de vacunació de la grip, com d’important és vacunar-se pels grups de risc?

La vacunació contra la grip sempre és altament recomanada per als grups de risc, perquè actualment és la mesura més eficaç disponible per prevenir la malaltia i les complicacions derivades.
Aquest any, en l’actual context de COVID-19, la vacunació contra la grip pren més rellevància que mai, ja que ha de permetre reduir les hospitalitzacions i la mortalitat a les persones amb més risc de malaltia greu, i disminuir la càrrega assistencial sobre el sistema de salut. A més, cal tenir en compte que els símptomes de la grip i la COVID-19 són similars, així que evitar casos de grip evita haver de fer el diagnòstic diferencial amb la COVID.

Aquest any, degut a la pandèmia, s’han descentralitzat la campanya de vacunació dels CAPs. Una mesura més per no col•lapsar? Com està funcionant?

En el nostre cas, no és una novetat. El nostre equip dona cobertura sanitària a les poblacions de Martorelles, Santa Maria de Martorelles i Sant Fost de Campsentelles, i ja hem dut a terme vacunacions fora del CAP altres anys per facilitar a la ciutadania l’administració de les dosis i incidir proactivament en l’augment de la cobertura vacunal en aquests municipis. Enguany, el fet d’haver punts de vacunació externs, ajuda també a millorar circuits i evitar aglomeracions.  

Aprofito per recordar que qui vulgui vacunar-se contra la grip ha de demanar cita prèvia al web citaprevisasalut.cat o al telèfon de programació de visites 93 326 89 01. 

L’atenció primària ha fet de contenció en primera línia de la pandèmia però les UCIs dels hospitals estan ja en un 40%. Què canvia en l’atenció primària aquest fet? Continua tot igual?

La tasca de l’atenció primària continua fent el seu curs, aportant el màxim per evitar l’arribada de pacients a les UCI. En aquest sentit, és fa una tasca molt destacada de detecció de casos a partir de les proves diagnòstiques (ja siguin PCR o test ràpids d’antígens). A més, també es dona suport a les escoles i les residències amb tot allò que té a veure amb la malaltia. Aquestes accions contribueixen a tallar les cadenes de transmissió de la malaltia i es mantenen, independentment de la situació de les UCI.

Cada setmana s’anuncien noves restriccions a la mobilitat, al comerç, espectacles, extraescolars… Són suficients?

Aquestes mesures estan preses per les autoritats competents i no em pertoca a mi fer valoracions al respecte, però espero que siguin d’utilitat. Haurem d’esperar encara uns dies més per veure quin efecte generen les mesures aprovades.

Què li diria a les persones que no compleixen amb les mesures?

En termes generals la ciutadania està demostrant la seva maduresa i responsabilitat col•lectiva, fet que està esdevenint clau en la lluita contra la COVID-19.

Possiblement molts dels cops que no es compleixen amb les mesures de seguretat per evitar els contagis són degut a distraccions o perquè es pot pensar erròniament que el que un faci com a individu no té impacte en el grup.  
Però m’agradaria remarcar que és important que la població prengui consciència que hi ha part de la responsabilitat per aturar la COVID-19 està a les seves mans. Si les mesures establertes no es compleixen, si la població que ho requereix no fa els aïllaments, si no es fa servir la mascareta i es respecta la distància, tot l’esforç que fem els professionals de la salut no servirà per a res.

Com està sent la relació amb els centres escolars del territori des de l’inici de curs? Hi ha hagut grups confinats a les escoles de Martorelles i també a l’Institut de Sant Fost…

El contacte amb els centres educatius és diari, ja sigui gestionant possibles casos de COVID-19 o donant resposta a diversos dubtes que van sorgint. La nostra intenció és acompanyar-los al màxim en aquesta situació, que també és complicada de gestionar per a ells.

I amb la residencia Les Moreres de Martorelles? Hi ha relació directa sovint? Com funciona? 

La relació és constant. Gairebé cada dia truquem per conèixer si requereixen alguna atenció assistencial. I, en cas que al llarg del dia sorgeixi algun imprevist, ens truquen des de la residència per demanar el que necessitin. Quan és una necessitat assistencial, es desplaça la infermera que tenim assignada a les residències i trasllada el problema al professional mèdic. Si és necessari, també hi va la metgessa. D’altra banda, una vegada al mes, la direcció del CAP té una entrevista amb la direcció de la residència, per assegurar la prevenció de la infecció. De manera que la comunicació és fluida i bidireccional. Més enllà d’aquestes reunions, hi ha una comunicació cada dos o tres dies a la setmana, ja sigui per telèfon o anant a la residència.

A dia d’avui, l’Hospital de Mollet compta amb 72 persones ingressades per Covid-19. Ha derivat alguns dels serveis i restringit visites. Teniu dades de quantes d’aquestes persones són de l’àrea de Sant Fost-Martorelles?
No, nosaltres des del CAP no tenim aquesta informació.

Com veu els professionals del CAP i el sanitaris en general?

Jo no puc parlar per un col•lectiu sencer. Però sí puc garantir que l’equip de professionals del CAP segueix demostrant una gran capacitat d’adaptació a l’escenari actual i de càrrega de treball. Certament, podem estar més cansats que en la primera onada, però també estem molt més preparats per fer front a aquesta segona. 

Creu possible arribar a una situació com la de març-abril?

Les autoritats competents són les que millor poden prendre el pols a la situació de la pandèmia en cada moment, i en conseqüència, estan prenent mesures per tal d’evitar que arribem al punt del març i abril. Però com he dit abans, apel•lo a la responsabilitat col•lectiva de la societat, perquè és clau en aquesta lluita contra el SARS-CoV-2.


 

Darrera actualització: 22.09.2021 | 12:58